Muziek uitbrengen: tutorial van idee tot promotie

Muziek anno 2024 en verder ontwikkelt zich razend snel. Hier kun je enkele handige tips lezen die je helpen je eigen muziek te promoten.

CONTENT CREATIEMUZIEK PROMOTEN

11/5/20244 min lezen

Door de komst van internet is er letterlijk een wereld voor artiesten open gegaan. Ook heeft het weer heel veel veranderd in hoe we kunnen werken en geld verdienen.Vandaag de dag heb je als artiest niet per se een traditionelplatenlabel nodig om iets uit te brengen. Je hebt alleen tijd en geld nodig om je muziek op te nemen en te promoten.

In dit blog verzamel ik alle manieren waarop ik mijn nummer “Laat geld stromen” ben gaan maken en promoten.

Het idee van een lied

“Laat geld stromen” begon uit het idee van affirmaties. Deze zijn al eeuwig populair op sociale media echter het afgelopen jaar viel me het op dat dit ook door artiesten in popnummers werd gegoten. Ik vond geen Nederlandstalige versies ervan en besloot toen zelf een te schrijven.

Hoe maak je een backingtrack?

Daar liep ik meteen tegen het eerste euvel aan. Hoe zorgde ik zonder band of studio ervoor dat ik toch een backingtrack kon maken? Dit bleek ik te kunnen doen met een app op mijn telefoon. In de app Chordbot kon ik met akkoorden werken (want zo werk ik zelf het lekkerst) en dan kun je zelfs met met standaard ritmepatronen een backing track maken en exporteren in MIDI. Op deze manier kon ik het vervolgens exporteren naar software MIDI op mijn laptop zoals Cakewalk en een nog beter klinkende versie maken.

Er bestaan namelijk meer programma’s om dit mee te doen o.a. Band in a box voor alle systemen en Garageband voor Apple. Qua microfoon heb ik nu een Yamaha AG01 in huis, puur omdat hiermee ook makkelijker live kan zingen op sociale media. De opnames maakte ik deze keer in Audacity. Dit is geweldig voor eenvoudigere opnames en weinig koortjes. Dit kwam omdat ik Cakewalk nog niet helemaal begreep. Ondertussen is dat wel mijn voorkeursprogramma om op te nemen geworden.

Opname klaar en nu?

Eerste stap is voor mij dan cd artwork maken want dit heb ik nodig voor de aanmelding bij mijn digitale platenmaatschappij CD Baby. Dit maak ik zelf in Canva met een combinatie van stockfoto's en portret foto's. Daarna meld ik mijn nummer ook aan bij Buma Stemra en Sena. Hiermee leg ik mijn rechten vast en wordt het ooit gedraaid op de radio, tv of ga ik optreden, ontvang ik er geld voor.

Nadat mijn nummer online staat bij CD Baby, kan het promoten beginnen.

Video's en meer

Deze keer wilde ik ook een muziekvideo maken. Lyrics video's maakte ik al voor mijn album Halve waarheden dus die maakte ik nu ook weer voor Laat geld stromen. De officiële muziekclip was een stuk lastiger. Ik heb namelijk de hele video zelf in mijn eentje opgenomen op 1 dag en daarna zelf de edit gedaan. Het was een hele ervaring kan ik je vertellen. Je vind de video hier.

Korte video's maak ik al heel lang en door dit nummer had ik ineens een overvloed aan ideeën. Plus niet heel onbelangrijk mensen vinden het nummer leuk. Dus maakte ik minstens 2 video's per dag met het nummer, zing het live op Insta en TikTok en het werd zowaar opgepikt door andere creators. En dat is dan precies wat je wilt. Mocht je mijn kanalen willen zijn, dan vindt je ze hier.

Je artiestenprofiel op Spotify, iTunes en andere muziekstroming kanalen kun je vervolgens ook inrichten met je nieuwe artwork, videoclips en meer.

Merchandise en remixes

Als je zo intensief blijft posten (2 keer per dag) op 3 sociale media kanalen, komen mensen je ineens tegen en groeien je kanalen. Binnen 3 weken nam een producer contact op om er een remix van te maken. “Te gek! Wat heb je nodig? En hoe gaan we het doen?” Dat was natuurlijk mijn antwoord en zo ontstond onze samenwerking.

Tijdens een live werd ook om merchandise gevraagd. En omdat ik nu eenmaal toch al een webshop functie heb ik mijn website, besloot ik om op zoek te gaan naar merchandise die ik makkelijk zelf kon versturen en ook een beetje de boodschap kan ondersteunen van Laat geld stromen.

Zo ontstond er een plexiglas kerstbal, canvas tas, videoboodschappen, digitale meet en greet en smartphone achtergrondjes. Een volger benoemde ook Spreadhop en hiermee kan ik mijn ontwerpen ook op kleding en mokken zetten. Tot mijn verrassing worden al deze opties gekocht door de volgers/fans. Waardoor ik natuurlijk meer gemotiveerd wordt om nog meer liedjes te maken.

Wat ik leerde van TikTok: Radio en artiestenprofiel TikTok

Ik roep altijd dat ik zoveel leer van mensen op TikTok en ook deze keer hielpen ze me verder met de muziek verder te promoten. Op een van mijn posts werd me het volgende gevraagd. “Waarom heb je geen artiestenprofiel?”

Daar had ik geen antwoord op, het was mij nog niet opgevallen dat er meer mogelijkheden waren op TikTok als muziekartiest.

Wat is het voordeel van een artiestenprofiel?

Hiermee kun je je nummers van 1 minuut in ieder geval showcases op het speciale muziektabblaadje en je kunt video's vastpinnen van volgers die je muziek hebben gebruikt. Ook niet onbelangrijk: je kan bij je muziekpagina per muzieknummer nu zelf een keuze maken uit welk eerste video er staat. Dus kun je op die manier je eigen video, ook al heeft hij niet zoveel views, toch bovenaan de muziekpagina zetten. Om hier voor in aanmerking te komen, hoefde ik alleen TikTok en CD baby met elkaar te laten syncen.

Radio

Toen kwam ook de vraag “Komt je nummer op de radio?” Ik wist dat ik daar een plugger voor nodig had, wat ik toen nog niet wist, is dat je dit vrij eenvoudig digitaal kan regelen tegenwoordig en de kosten nog meevallen. Ik heb dit nu gedaan via digipluggen.nl, ik zal nog een update maken wanneer ik er meer over weet en heb ervaren.

Tot nu toe is het de hele ervaring van een muzieknummer uitbrengen mij goed bevallen en daardoor ben ik ook begonnen een tweede nummer te maken en ook online te zetten.

Muziek maken en uitbrengen is ergens makkelijker dan ooit geworden en tegelijkertijd minder duidelijk waar je nu eigenlijk moet zijn. Ik hoop dat je met dit artikel enigszin weet waar je kunt beginnen.